10 najczęściej sprowadzanych aut

Artykuły

SkodaW dobie kryzysu każdy radzi sobie jak może. Jedni oszczędzają rezygnując z takich przyjemności jak wakacje czy drogie ubrania, inni kombinują jakby tu dostać się z miejsca na miejsce tańszym kosztem. Tu nasuwa się pomysł kupna używanego auta. Ok, jest ich cała masa na różnego rodzaju aukcjach czy giełdach ale czy jest to najlepsze rozwiązanie? Ostatnie statystyki pokazują, że kierowcy coraz częściej skłaniają się ku zakupowi  aut z zachodu. Ostatnio natknęłam się na artykuł mówiący, że w 2012 roku do naszego pięknego kraju nad Wisłą sprowadzono aż 645 514 aut zza zachodniej granicy! Całkiem sporo, prawda? Co mnie zdziwiło to fakt iż większość tych aut ma mniej więcej 10 lat. Moim zdaniem to całkiem sporo. No dobra, ja tu gadu gadu a Wy na pewno jesteście ciekawi jakie to auta. Poniżej przedstawiam 10 najczęściej sprowadzanych samochodów.

Volkswagen Passat B5 w dieslu – samochód marzenie?

W ubiegłym roku Polacy sprowadzili ponad 32 tysiące używanych Passatów. Bardzo zaskoczył mnie fakt, że w tym samym czasie z salonów w Polsce wyjechało tylko 4116 nowiutkich Passatów. Właściwie nie wiadomo dlaczego tak jest. Może dlatego, że większość kierowców nie zarabia kokosów i po prostu nie stać ich na wydanie kilkudziesięciu tysięcy na nowy pojazd  a z drugiej strony brak im zaufania do polskich kierowców i wolą kupić auto od niemieckich sąsiadów. Nie dziwi mnie to w ogóle biorąc pod uwagę jakość naszych dróg i tego jak niszczą one zawieszenie.

Większość sprowadzonych Passatów ma około 11 lat. Jest to więc sam środek produkcji IV generacji tego auta, popularny model B5.

W latach 90. a właściwie w ich połowie, model B5 wyróżniał się ilością wersji silnikowych. Wraz  z wersją z napędem na przednie koła, Volkswagen zaproponował również model z napędem 4×4 który posiadał centralny dyferencjał typu torsen. Jedną z najistotniejszych dat w historii Passat jest jesień 2000 roku –  wtedy ten samochód przeszedł całkiem ciekawą metamorfozę. Można było dostosować wnętrze do możliwości finansowych. Dostępne opcje to zarówno ta uboga – z szarymi plastikami jaki i ta najbardziej atrakcyjna –  dwukolorowa ze skórzaną tapicerką i mnóstwem dodatków wpływających na komfort jazdy.

Passat B5 jest całkiem tani w naprawie. Jednakże zalecałabym ostrożność. Nawet jeśli egzemplarz, który was zainteresował  jest bezwypadkowy, powinniście liczyć się z typowymi dla tego auta problemami. Najczęstsze z nich to nietrwałe przednie zawieszenie, cofnięty licznik i ogólne wyeksploatowanie. Te trzy problemy są niemal normą w przypadku sprowadzanych aut. Które silniki są godne polecenia? Z diesli  najlepszy jest 1.9 – trochę klekocze ale jest oszczędny natomiast jeśli wolicie benzynę to najlepsze są 1,8 T albo 2,0 V8. Moim zdaniem Passat to całkiem dobre wyjście na niedrogie auto dla rodziny z dziećmi. Zwłaszcza jeśli zdecydujecie się na wersję Kombi, która ma całkiem pojemy bagażnik i z łatwością pomieści wszystkie niezbędne bagaże.

Stary, dobry … Golf

Nie jest dla mnie zaskoczeniem, że na drugim miejscu w rankingu sprowadzanych aut jest Volkswagen Golf. W zeszłym roku do Polski importowano 30 361 sztuk tego całkiem kompaktowego samochodu. Średni wiek Golfa przywiezionego do Polski to około 12 lat.

Jest to tak popularne na zachodzie auto, że można przebierać do woli w tysiącach ofert. Trzeba być czujnym –  bardzo często wystawiane auta mają niejasną przeszłość i są albo po wypadku albo wymagają dużego nakładu finansowego. Trzeba grzebać głęboko w ofertach aby znaleźć prawdziwą perłę bo auto jest warte zachodu. Golf wizualnie nie był jakoś szczególnie atrakcyjny ale konstrukcja i technika wykonania są naprawdę solidne i dzisiaj wszelkie usterki można bardzo łatwo i tanio naprawić. Co więcej różnorodność modeli jest zaskakująca. Dostępne jest aż 5 wersji nadwozie – hatchback 3-drzwiowy lub 5-drzwiowy, kombi, kabriolet i sedan Bora. Kilkanaście wersji silnikowych pozwala na wybranie najbardziej odpowiadającego naszym potrzebom. Ich moc mieści się w przedziale od 68 do 241 koni mechanicznych.  Wszystkie nadwodzia są przestronne w środku oraz ich blacha jest odporna na korozję. Bagażnik Golfa jest całkiem spory jak na jego wymiary. Silnik 1.9 TDI jest godny polecenia ale po dokładniej weryfikacji jego stanu technicznego oraz przebiegu a jeśli wolicie benzynę –  wybierzcie 1.6 lub 2.0 najlepiej V8. Dla kogo Golf byłby najlepszy? Myślę, że to doskonałe, pierwsze auto gdyż jego gabaryty pozwalają na oswojenie się z dla niektórych trudnym manewrem parkowania.

3. Audi A4

11 lat – to najczęstszy wiek importowanych A –czwórek do naszego kraju. W większości jest to pierwsza i druga generacja. Nie dziwi mnie jej wysokie miejsce. Samochód jest świetnie zaprojektowany, wygodny i elegancki. Cena używanego auta jest całkiem przystępna. Mimo wszystko nie byłabym taka ufna i najpierw dokładnie przejrzała niemieckie oferty czasem zadbana „audica” od pierwszego właściciela z przebiegiem niższym niż 100 000 km kosztować może dwa razy więcej niż u nas! Jeśli myślisz o tym modelu radzimy uzbroić się w cierpliwość. Ofert jest mnóstwo jednak wiele z nich ma wątpliwą przeszłość i należałoby każde auto dokładnie sprawdzić w stacji diagnostycznej. Audi ma również dosyć drogie części przez co koszty naprawy są wysokie.

4. Opel Astra

Na czwartym miejscu jest bardzo popularny model Opla – Astra. W 2012 roku do kraju sprowadzono 22 047 sztuk. Jest to bardzo interesujący i godny zaufania tani samochód. Z drugiej strony te niskie ceny są jednocześnie i wadą i zaletą. Na zachodzie wiele napraw jest kompletnie nieopłacalna. Części są tańsze od robocizny co skutecznie odstrasza kierowców przed ponoszeniem kosztów obsługi w warsztatach. Kończy się to zaniedbaniem usterek nawet tych podstawowych, dlatego należy bardzo dokładnie sprawdzić Astrę przed kupnem. Jaką Astrę można kupić? Hatchback, Sedan, Kombi z całkiem sporymi i funkcjonalnymi wnętrzami oraz bagażnikami oraz atrakcyjnie zarówno wizualnie jak i kosztowo wersje Kabriolet lub Coupe. Można dostać małe silniki zaczynające się od pojemności 1.2l poprzez 1.4 i 1.6 do coraz większych i silniejszych jak 1.8, 2.0 lub 2.2, których moc może sięgać nawet 190KM.

5. Renault Scenic

Z czym kojarzą się wam francuskie auta? Najczęściej z komfortowym zawieszeniem i wygodnym, funkcjonalnym wnętrzem oraz… z częstymi usterkami. Nie dajmy się zwieść stereotypom. Chociaż z drugiej strony Scenic II bywa awaryjny i raczej nie jest wzorem trwałości. Ma to spory wpływ na cenę oraz popularność. Jednak pomimo tej awaryjności w zeszłym roku sprowadzono 19 997 sztuk co sprawiło, że ten Renault jest najczęściej importowanym vanem. Dostępne są dwie wersje Scenica – zwykła oraz Grand, która jest dłuższa od podstawowej i może zabrać 7 osób lub 2240l w bagażniku! Słabą stroną jest na pewno elektryka oraz silnik 1.5 dCi, które często się psują.

6. Ford Focus

To, co wyróżnia Focusa na tle innych kompaktowych aut to niewątpliwie jego nowoczesna konstrukcja i ciekawa stylistyka. Zdecydowanie ładniejsza niż np. w Oplu Astrze. Auto to stało się niezwykle popularne i tylko w zeszłym roku w Polsce zostało zarejestrowanych ponad 18 000 przywiezionych z zagranicy Focusów. Średnio są to 10-letnie auta, których cena zaczyna się już od kilku tysięcy złotych. Niestety w tylnim zawieszeniu szybko pojawiają się luzy oraz samochód ten ma tendencję do zmiany geometrii. Co więcej, korozja również bywa częstym problemem. Jeśli chodzi o silnik to najlepszym wyborem będzie 1.6l który ma 100 koni mechanicznych.

7. BMW 3

Kierowcy wybierają BMW głównie ze względu na dynamiczną jazdę i sportowy styl. W zeszłym roku na polskie drogi wyjechało 16 123 „trójek” w większości około 11 letnie. Ich stan bywa bardzo różny dlatego należy pamiętać o dokładnym sprawdzeniu każdego egzemplarza. Dobrze utrzymane modele z Niemiec są bardzo drogie dlatego większość samochodów wystawianych na polskich stronach jest po kolizjach lub są mocno wyeksploatowane. Jeśli nam to umknie przed sprzedażą, możemy się spodziewać wysokich kosztów napraw. Mimo wszystko uważam, że jest to całkiem niezłe auto dla miłośników dynamicznej jazdy ponieważ silniki BMW 3 osiągają nawet do 340 koni mechanicznych!

8. Ford Mondeo

Główną zaletą Mondeo jest funkcjonalne i przestronne wnętrze oraz ogromny bagażnik. Jest to kuszące zwłaszcza dla rodzin z więcej niż jednym dzieckiem. Należy być jednak ostrożnym. Często auto dotyka problem z korozją. Duży przebieg może również być sporym minusem. Fordy często były używane jako taksówki lub inne auta firmowe. Przez to po pewnym czasie silniki, zwłaszcza diesle, wymagają kosztownych napraw. W zeszłym roku do Polski przyjechał prawie 14,5 tys. egzemplarzy.

9. Volkswagen Polo

Volkswagen Polo z wynikiem 14 378 zajęło 9 pozycję w rankingu. Plusem tego kompaktowego auta jest na pewno możliwość wyboru silnika odpowiednio do potrzeb. Godne polecenia są 1.4 lub 1.6 a jeśli wolicie diesle, wybierzcie 19 TDI. Problematyczne może być zawieszenie, którego elementy trzeba z czasem wymieniać, oraz wspomaganie kierownicy. Części jednak są tanie co czyni to auto bardzo atrakcyjnym.

10. Opel Vectra C

Wersja C debiutowała 11 lat temu i od razu podbiła serca kierowców. Jest to obszerne i funkcjonalne auto. Dostępne wersje to sedan i kombi (GTS). Ogromny bagażnik Vectry to zdecydowany plus dla dużych rodzin. Na co należy zwrócić uwagę? Sprawdźcie czy wszystkie elektryczne urządzenia działają oraz czy nie ma luzów w podwoziu. Warto też zerknąć na bieżnik opon – często jest wyząbkowany. Lepiej też odpuścić sobie diesle 2.2 ponieważ pali zdecydowanie więcej niż wersja 1.9.

Sprowadzanie samochodów z zachodu jest bardzo opłacalnym biznesem. Jak w każdym sektorze handlu, i tutaj natknąć można się na wielu naciągaczy. Aby nie utopić naszych oszczędności, każde auto należy sprawdzić na niezależnej stacji diagnostycznej aby mieć pewność, że jest sprawne. Pozornie drobna usterka może okazać się górą lodową i wyciągnąć całkiem spore pieniądze z naszego portfela.

Zdjęcie Audi A4 pochodzi z http://www.everystockphoto.com/photo.php?imageId=5997642

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *