Instalacja LPG

ArtykułyPorady

Już od dłuższego czasu jednym chyba z najbardziej popularnych rozwiązań, których zadaniem jest minimalizacja kosztów tankowania nawet o 50 procent w stosunku do benzyny czy oleju napędowego, jest zamontowanie a w aucie instalacji LPG. Oczywiście przez wiele lat, powstały mity i legendy, plusy i minusy jej eksploatacji, narosło wiele pytań…z tego powodu przed podjęciem decyzji o jej montażu w samochodzie powinniśmy się jej dokładniej przyjrzeć.

Skąd wziął się skrót LPG? Z języka angielskiego – Liquefied Petroleum Gas. LPG do aut z silnikami benzynowymi swoją popularność w naszym kraju zaczęła zdobywać już w latach 90- tych, i w zasadzie od tego czasu montaż tych urządzeń rósł. O apogeum powodzenia można mówić w roku 2007, w czasie gdy była bardzo korzystna relacja ceny gazu do benzyny. Nie da się ukryć, że fakt ten postanowili wykorzystać mechanicy, więc warsztaty, które oferowały montaż instalacji gazowej, niekontrolowanie oczywiście rosły w błyskawicznym tempie, a w dodatku ustawiały się kolejki chętnych i klientów nie brakowało. Niestety źle się stało, że wiele z tych serwisów były czysto przypadkowe, więc jakość usług jak i samej instalacji była niska. Wtedy wkroczył Instytut Transportu Samochodowego i zaczął przeprowadzać kontrole serwisów, a to pozwoliło na szczęście zminimalizować ilość tych stacji, które nie miały odpowiednich kwalifikacji.

Jaki właściwie instalacja LPG ma wpływ na jednostkę napędową?

instalacja lpgTechnicznie patrząc LPG nie wpływa na zmianę w parametrach silników. Ogólnie uważa się jednak, że jazda na gazie powoduje spadek mocy, natomiast tak naprawdę wynosi on jedynie około 4 procent, co oznacza, że dla przeciętnego kierowcy odczuwalne to nie jest. Pamiętajmy, że jazda na gazie nie zwiększa emisji spalin, jednak by faktycznie tak się działo, muszą być spełnione trzy warunki: po pierwsze, instalacja musi zostać precyzyjnie dobrana do konkretnego modelu silnika, powinna cechować się wysoką jakością wszystkich elementów, i wreszcie ostatnia sprawa – konieczna jest profesjonalna instalacja. Jeżeli na przykład do motoru, którego moc wynosi 120 KM użyty zostanie reduktor, nawet o najwyższej jakości, jednak przeznaczony dla jednostki napędowej o mocy 80 KM, można mieć pewność, że motor w końcu ulegnie awarii.

Nadal niestety wielu montażystów idzie drogą na skróty i oferuje niskiej jakości, tanie instalacje, które po prostu nie mogą z motorem współgrać, a co za tym idzie przysparzają więcej problemów aniżeli korzyści. A przecież korzyści ekonomiczne, które wynikają ze sporej różnicy cen między gazem a benzyną są zasadniczym aspektem, który decyduje o zmianie rodzaju paliwa zasilającego.
Jakie są najlepsze silniki, a jakie najgorsze do montażu LPG?

Teraz już często można znaleźć rankingi, które informują o tym jakie jednostki znakomicie współpracują z LPG oraz taki, mówiący o tym, którego towarzystwa nie będą akceptować wcale.

Nie ma jednostek napędowych, których nie dałoby się efektywnie i bezpiecznie przestawić na zasilanie gazem. Zasadniczym problemem jest tylko odpowiedni wybór, jakość i profesjonalny montaż.

Oczywiście jednostki napędowe, zwłaszcza te wolnossące, których pojemność jest mała, nie wymagają wyszukanych technologicznie instalacji, i właśnie o tego typu jednostkach mówi się, że są właściwie stworzone do tego, by być zasilane gazem. Istnieją motory, które są bardziej niż inne wrażliwe na temperaturę spalania gazu w komorze, a to może skutkować przedwczesnym wypalaniem się gniazd zaworowych. Z tego powodu właśnie wymagają one, by zostały zastosowane dodatkowe komponenty czyli np. lubryfikacji, a więc dostarczenia do komory jednostki napędowej płynu, którego zadaniem jest spowodowanie lepszego odprowadzenia ciepła z komory spalania.

Im mocniej skomplikowany motor, tym wymaga bardziej wyrafinowanych technologicznie instalacji gazowych. Natomiast jeżeli chodzi o instalację do motorów z bezpośrednim wtryskiem benzyny do komory spalania cena przekształcenia wynosić może nawet 10 tysięcy zł. Wtedy trzeba dokładnie przekalkulować, czy opłaci się przestawienie na gaz, a więc po jak długim czasie możemy oczekiwać zwrotu pieniędzy. Może przecież się okazać, że zabieg ten nie jest dla nas opłacalny.

A co można powiedzieć o instalacja LPG, które są już zamontowane fabrycznie w pojazdach?

Cóż, o jakości i niezawodności przekonani są także producenci pojazdów, ale tylko w wypadku, gdy jest ona precyzyjnie dobrana do konkretnego motoru. W Polsce wygląda to tak, że większość popularnych marek, które z pewnością stanowią dużą część sprzedaży ich pojazdów, w ofercie posiada modele, które mają fabrycznie zamontowaną instalację gazową we wszystkich najpopularniejszych silnikach. Obecnie nawet producenci marek Premium oferują modele, które posiadają zasilanie gazowe, chociaż ich priorytetem nie jest nastawienie na oszczędność.

Zadziwiające, ale nawet bogate kraje zachodnie częściej niż kiedyś otworzyły swoje podwoje na LPG. Holandia np. od lat oferuje instalacje gazowe nawet w bardzo drogich autach. Pobudki tego są co prawda inne niż u nas, tam ważne jest bardziej mentalne podejście, ważna jest promocja postaw proekologicznych i idea oszczędzania.

Jakie są najlepsze instalacje?

Obecnie na rynku oferta instalacji LPG jest bardzo bogata, a co za tym idzie nie ma problemów z tym by odpowiednio dopasować ją do konkretnego motoru. Jako najlepsze są produkty holenderskie pod względem jakości, precyzji i kultury wykonania. Zapewne wynika to z tego, że właśnie Holandia najdłużej w Europie zasila samochody gazem, ta tradycja w Holandii właśnie jest najdłuższa. Zdobyte przez nich doświadczenie owocuje perfekcyjnym działaniem.

Jak to zwykle bywa, wysoka jakość ma swoją wysoką cenę. Pamiętajmy, że instalacja złej jakości może wyrządzić sporo szkód, także warto wydać więcej…

Na naszym rynku również zaczęły powstawać bardzo wysokiej jakości instalacje zarówno pod kątem rozwiązań elektronicznych oraz czysto mechanicznych. Charakteryzują się dobrymi algorytmami w czasie tzw. uczenia się motoru i z bardzo sprawnymi reduktorami i listwami wtryskowymi. W czasie, kiedy będziemy podejmować decyzję o tym jaką instalację wybrać, poczytajmy opinie na forach internetowych.

Obecne, skomputeryzowane instalacje gazowe wyręczają kierowcę ze wszystkich czynności. Decydują same kiedy mają przełączyć zasilanie benzyny na gaz oraz w druga stronę. By jednak mogły działać sprawnie i długo trzeba je odpowiednio serwisować, zgodnie z wytycznymi, które ustalone są w książce serwisowej. Raz na 10 – 15 tysięcy km. Trzeba wymienić filtr, za pomocą komputera diagnostycznego sprawdzić czy nie pojawiły się zapisy o błędach działania np. sterownika, zweryfikować szczelność instalacji. Poza tym trzeba pamiętać o tym, że po zamontowaniu LPG należy raz w roku wykonywać badania okresowe w Stacji Kontroli Pojazdów, chodzi głównie o bezpieczeństwo (sprawdzana jest szczelność).

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *