Inspekcja Transportu Drogowego – uprawnienia

ArtykułyPorady

Myślę, że każdy kierowca powinien być świadomy tego, jakie uprawnienia posiada Inspekcja Transportu Drogowego. Funkcjonariusze, na których potocznie mówi się „krokodyle” (noszą zresztą zielone mundury), posiadają kompetencje do tego by zatrzymywać samochody osobowe, dokonywać pomiaru prędkości aut, które nie dostosowują prędkości do ograniczeń obowiązujących w danym miejscu, mogą także kontrolować cięższy transport drogowy.

Inspekcja Transportu Drogowego została powołana 6 września 2001 roku. Jakie posiada uprawnienia? Może nakładać mandaty karne, prowadzić czynności wyjaśniające, może kierować do sądów wnioski o ukaranie i branie udział w rozprawach jako oskarżyciel. Poza tym mogą kierować ruchem, zatrzymać dowód rejestracyjny lub prawo jazdy. Funkcjonariusze poruszają się samochodami uprzywilejowanymi, poza tym korzystają z ochrony, która przypisana jest właśnie funkcjonariuszom państwowym.

W czasie kontroli przewozów drogowych Inspekcja Transportu Drogowego ma takie same uprawnienia jak policja. Funkcjonariusz Inspekcji kontrolne czynności wykonuje w umundurowaniu, poza tym oczywiście posługuje się znakiem identyfikacyjnym oraz legitymacją służbową. Kontrolę bez umundurowania można przeprowadzić tylko w przedsiębiorstwach , samochodach, które wykonują przewóz regularny, a także w taksówkach.

Jaki był powód utworzenia Inspekcji Transportu Drogowego?

600px-Logo_ITDUtworzoną ją, aby zapobiegała degradacji dróg, by wyeliminować zjawiska patologiczne, które występują w transporcie drogowym, ma także wpływać na przedsiębiorców – by przestrzegali prawa, poza tym ma przeciwdziałać nieuczciwej konkurencji w drogowym transporcie, a także ogólnie poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Wcześniej ITD miała za zadanie przede wszystkim kontrolować kwestie, które związane były z przewozem drogowym, obecnie jest to tylko jeden z jej obowiązków. Funkcjonariusze mają za zadanie kontrolowanie przestrzegania czasu pracy kierowców, a także posiadanie przez nich odpowiednich zaświadczeń oraz zezwoleń. Poza tym muszą sprawdzać w jaki warunkach przewożone są żywe zwierzęta oraz materiały niebezpieczne

Mogą także kontrolować jak wygląda stan techniczny samochodów, a także sprawdzać to czy posiadają niezbędne wyposażenie, poza tym sprawdzają czy nie przekroczono dopuszczalną masę pojazdu. Kontrolują także sprawy, które wiążą się z przestrzeganiem przepisów o ochronie środowiska, np. w czasie przewożenia odpadów, sprawdzanie paliwa, uiszczanie opłaty drogowej.

Jakimi autami interesują się funkcjonariusz Inspekcji Transportu Drogowego? Czy są to tylko auta ciężarowe i osobowe?

ITD interesuje się poza kierowcami ciężarówek lub autobusów, także samochodami osobowymi. Inspekcja Transportu Drogowego ma możliwość przeprowadzania kontroli drogowych w odniesieniu do kierowców, wobec których zachodzi podejrzenie, że prowadzą pojazd pod wpływem alkoholu albo środków, które działają w sposób podobny do alkoholu. Inspekcja może zatrzymać także kierowcę, kiedy dopuścił się ewidentnego naruszenia przepisów ruchu drogowego, przy okazji narażając na niebezpieczeństwo innych użytkowników ruchu drogowego. Oraz w sytuacjach, kiedy naruszenie przepisów zarejestrowano przez urządzenia kontrolno-pomiarowe, także takie przenośne i zamontowane w autach, a także statkach powietrznych.

Z pewnością nieoznakowane samochody należące do Inspekcji Transportu Drogowego spędzają sen z powiek kierowców. Urządzenia, które są w nich umieszczone rejestrują te pojazdy, które dozwoloną prędkość przekroczyły o 20 km na godzinę. Utrwalają samochody, które wyprzedzają auta należące do Inspekcji Transportu Drogowego (na autostradach), a także te, które nadjeżdżają z przeciwległego pasa (a więc na tzw. drogach określanym mianem – jedno-jezdniowych)

Poza tym Inspekcja Ruchu Drogowego posiada dwadzieścia dziewięć nieoznakowanych samochodów, które są wyposażone w fotoradary. Głowicę zamontowano w atrapie chłodnicy i widoczna jest gołym okiem. Lampy błyskowe zostały usytuowane pod rejestracją, ich zadaniem jest doświetlanie zdjęć. Nieoznakowany samochód Inspekcji na dachu posiadają kilka anten, które służą do tego by natychmiastowo przesyłać zdjęcia do systemu o nazwie – CANARD.

Inspekcja Ruchu Drogowego w momencie kiedy namierzy kierowcę, który przekroczył prędkość, wbrew temu co niektórzy kierowcy twierdzą, nie zatrzymuje pojazdu, ale ogranicza się do zrobienia zdjęcia, oraz przesłania zawiadomienia o tym, że zostało popełnione wykroczenie.

Działanie to można porównać z tym, w jaki sposób funkcjonuje fotoradar stacjonarny, (nawiasem mówiąc), których obsługa już od jakiegoś czasu także leży w gestii GITD.

Czym jeszcze dysponuje itd.?

Poza stacjonarnymi fotoradarami oraz urządzeniami z samochodów nieoznakowanych na wyposażeniu GITD znajduje się również odcinkowy pomiar prędkości.
O co w tym chodzi? Przy wjeździe, a także przy wyjeździe z odcinka, który jest objęty pomiarem ustawione są bramownice, mające zamontowane rejestratory (takich bramownic może być oczywiście więcej niż tylko jedna). Daje to możliwość, na podstawie czasu w jakim miał miejsce przejazd i przebyta odległość podanie średniej prędkości samochodu i to na całym odcinku. Kiedy prędkość będzie za wysoka, kierowca oczywiście otrzyma mandat. W całej Polsce takich właśnie odcinków, które kontrolują prędkość, zgodnie z tym co zapowiada GITD ma być dwadzieścia dziewięć. Pierwszy już powstał, na drodze krajowej nr.5 pod Bydgoszczą…

Czy kierowcy wobec tego całego arsenału jakim dysponuje GITD są całkowicie bezbronni?

Z pomocą mogą przyjść mobilne aplikacje, których zadaniem jest ostrzeganie o tym, że zbliżamy się do miejsca w którym jest kontrola, fotoradar albo właśnie odcinkowy pomiar prędkości.

Dla przykładu Yanosik.pl posiada aktualna bazę fotoradarów, poza tym daje możliwość wzajemnego ostrzegania się kierowców o kontrolach Inspekcji Transportu Drogowego, a także nieoznakowanych patrolach, które znajdują się w okolicy. Poza tym aplikacja Yanosik przygotowany jest już na odcinkowy pomiar prędkości. Ostrzega nie tylko o zbliżaniu się do strefy, która objęta jest pomiarem ale i średniej prędkości z jaką pokonany został dotychczasowy odcinek drogi, w sytuacji kiedy przekroczy ona dozwoloną -wyświetli się na czerwono.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *