Mikrosen za kierownicą

Artykuły

Mimo tego, że zaśnięcie lub zmęczenie za kierownicą auta w statystykach policyjnych na świecie i w Polsce zajmuje dalekie miejsce, jeżeli chodzi o przyczyny wypadków, to jednak szacuje się, że rzeczywistość wygląda inaczej. Specjaliści uważają, że zmęczenie kierującego pojazdem, to ważny czynnik nawet w trzydziestu procentach wypadków. A jednym z niezwykle niebezpiecznych objawów zmęczenia jest – mikrosen.

Każdy wiek się czuje, kiedy jest zmęczony, a zwłaszcza kiedy prowadzi w taki stanie samochód…Zmęczony kierowca nie jest w stanie dokonać prawidłowej oceny nie tylko swojego stanu, ale i ma skłonność do przeceniania swych możliwości. Badania mówią o tym, że kierowca po trzydziestu dwóch bezsennych godzinach w czasie, których prowadził auto, w ciągu tylko jednej godziny zapadł w mikrosen – uwaga – aż 22 razy. A zauważył tę chwilową utratę kontaktu z rzeczywistością jedynie dwa razy.

Czym jest mikrosen? Jest to płytki sen, który trwać może od jednej do trzydziestu sekund. Występuje , w czasie gdy człowiek jest senny i zmęczony. Dodatkowymi czynnikami, które sprzyjają powstawaniu takim epizodom, to wykonywanie zadań, które są monotonne, do nich należy na przykład – wprowadzenie pojazdu. Działa to tak, że im droga wymaga mniej uwagi, tym ryzyko krótkiego zaśnięcia jest większe. W czasie kiedy zapadniemy w mikrosen, nasze ciało tak naprawdę wcale nie śpi, natomiast mózg nie funkcjonuje tak jak powinien – w pełni. Objawami, które powinny być sygnałem dla kierowcy i powinny go zaniepokoić to: nagłe dreszcze, częste ziewanie oraz niemożność przypomnienia sobie wydarzeń jakie miały miejsce w ciągu ostatniej minuty. Jeżeli jesteśmy pasażerem i obserwujemy kierowcę, zaniepokoić nas powinna opadająca głowa, nieobecne spojrzenie, częste i powolne mruganie. Na przykład, jeżeli jedziemy z prędkością 110 km/h kierowca, który zaśnie na na sześć sekund, przejedzie około dwieście metrów. Ten czas jest wystarczający do tego, by nieświadomie przejechać na inny pas albo przeciwną stronę jezdni, lub nawet przejechać na czerwonym świetle.

Jaki jest najlepszy sposób, aby nie usnąć za kierownicą kiedy czujemy zmęczenie? Najlepiej będzie po prostu nie wsiadać za kółko..Nasz organizm potrzebuje każdej nocy około siedem, osiem godzin snu. Jeżeli ten czas jest ograniczony, nasza efektywność i refleks ulegają osłabieniu, co prowadzi do zaśnięć za kierownicą, a to może być przyczyną tragicznych wypadków.

Jeszcze raz podsumujmy symptomy mikrosnu:

  • trudności z przypomnieniem sobie tego co wydarzyło się w ciągu ostatniej minuty,
  • puste spojrzenie
  • nagłe dreszcze
  • puste spojrzenie
  • wpatrywanie się
  • częste lecz wolne mruganie

Jak można zapobiegać?

Wysypiać się, siedem osiem godzin każdej nocy, kawa, napoje energetyczne, pamiętajmy jednak, że działanie tych napojów jest krótkotrwałe i w czasie dużego zmęczenia po prostu nieskuteczne; przerwy na spacery (15 minutowe), można także się zdrzemnąć po zaparkowaniu auta w bezpiecznym miejscu (drzemka powinna trwać tylko 20 minut, dłuższy sen może wywołać tylko odwrotny efekt, lepiej więc nie ryzykować).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *