Ogumienie w rozmiarze 195/65 R15 V zwykle można spotkać w pojazdach klasy średniej, chociaż nie jest to regułą gdyż coraz częściej pojawiają się w kompaktowych samochodach.
Jak wiadomo właściwy wybór ogumienia do konkretnego typu auta ma istotny wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Jeden model ogumienia letniego sprawdzi się lepiej w małym miejskim samochodzie, zaś inny dużo lepsze osiągi zapewni w aucie o charakterze sportowym. Jakie modele ogumienia w rozmiarze 195/65 R15 V sprawdza się najlepiej w autach, do których jest przeznaczone? Najnwosze wyniki testów ADAC. Zacznijmy jednak najpierw od porad dotyczących doboru letnich opon…
Jak należy czytać oznaczenia na oponach?
Kiedy decydujemy się na zakup opon, należy zwrócić szczególną uwagę na oznaczenia jakie znajdują się na ich bocznych ściankach. Z nich dowiemy się jaki jest ich rozmiar, jaki mają indeks prędkości (czyli maksymalna prędkość), czy są one atestowane i posiadają homologację oraz rok ich wyprodukowania.
Oznaczenie | Rodzaj informacji |
---|---|
# | Homologacja dla opon do aut marki Fiat |
* | Homologacja dla opon do aut marki BMW |
a | Homologacja dla opon do aut marki Audi/VW |
A | Wersja USA Scorpiona STR |
AM8 | Homologacja dla opon do aut marki Aston Martin |
AM9 | j.w |
AMS | j.w |
B | Homologacja dla opon do aut marki Audi |
BasePen | Opona posiada elektrostatyczne uziemienie |
BLT | Wypukłe czarne litery (Raised Black Lettering / Letters) |
BSW | Czarne litery (Black sidewall) |
C1 | Homologacja dla opon do aut marki Chrysler |
COLD | Mierzyć ciśnienie tylko na zimnych oponach |
cord | Ochrona felgi na ściance bocznej opony |
DOT | Oznacza, iż opona jest zgodna ze wszystkimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu. Obok znajduje się kod identyfikacyjny opony lub jej numer seryjny: jest to ciąg cyfr i liter o długości do 12 znaków. (Department of Transportation) |
DSST | Opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie (Dunlop Self Supporting Technology = RunOnFlat) |
ECE, e, E | Skrót od Economic Commision of Europe, oznacza homologację europejską |
EMT | Opona umożliwiająca jazdę po przebiciu z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie (Extended Mobility Tyre – RunOnFlat) |
EXT | Opona z systemem „RUN ON FLAT” umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza |
FP | Ochraniacz felgi, znany też jako (RFP, Rim Fringe Protector) lub MFS; oznaczenie stosowane przez Dunlopa (Fringe Protector) |
FR | Rant ochronny na felgę |
FUL | Maksymalne obciążenie (Full Load) |
G | General Motors |
G1 | Opony do samochodów posiadających czujnik ciśnienia |
HP | (High Performance) |
HSF | Najwyższa prędkość użytkowania przy maksymalnym obciążeniu (High speed use ot fuli load) |
HSN | Najwyższa prędkość użytkowania przy normalnym obciążeniu (High speed use ot normal load) |
INSIDE | Strona opony, powinna być zamontowana wewnątrz, w stronę auta |
J | Homologacja dla opon do aut marki Jaguar |
JLB | (Jointless Nylon Bandage) bezkońcowe opasanie nylonowe, stosowane w oponach Dunlop |
K1 | Homologacja dla opon do samochodów marki Ferrari |
K2 | Homologacja dla opon do samochodów marki Peugeot 1007 |
LEFT | Opona do montażu po lewej stronie samochodu |
LI | (Load Index) wskaźnik określający maksymalną nośność opony |
LR | Niskie opory toczenia (Low Rolling Resistance) |
LT | Znak postawiony przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów dostawczych i lekkich ciężarówek (oznaczenie USA) (LightTruck) |
M+S | Błoto i śnieg, oznaczenie wymagane na oponach zimowych i całorocznych (Mud + Snow) |
M0/M01 | Homologacja dla opon do samochodów marki Mercedes |
MAX | Maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia w oponie |
MFS | Ochraniacz felgi, oznaczenie stosowane w Dunlopie |
ML | Dodatkowe zabezpieczenie na ścianie bocznej opony przed otarciem |
N0/N1/N2/N3/N4 | Homologocja dla opon do samochodów marki Porsche w zależności od modelu |
nolbl | Brak kolorowego napisu na boku opony |
NRM | Normalne obciążenie (Normal lood) |
OE | Opony na pierwszym wyposażeniu samochodu |
OUTSIDE | Oznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu, jest widoczna z zewnątrz |
OWL | Białe litery (Outlined White Lettering / Letters) |
P | Znak przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów osobowych (oznaczenie USA) (Possenger) |
PAX | Zpona Michelin zero ciśnieniowa, ze stabilnym pierścieniem wewnątrz |
PSP-Beta | Opona posiada konstrukcję, która charakteryzuje się zakładkami rozmieszczonymi w ten sposób by redukowały natężenie hałasu |
R | Opona radialna (Radial) |
R01 | Homologacja dla opon do aut marki Audi Quatro |
RB | Czarne litery na ściance opon terenowych |
RBL | Czarne wklęsłe litery (Recessed Black Lettering / Letters) |
REAR | Opona przeznaczona na tylną oś pojazdu |
RETREAD | Opona bieżnikowana |
RF | (Reinforced = XL) opona o podwyższonej ładowności, nazywana oponą wzmacnianą |
RF ROF | Opona wzmocniona (Reinforced – XL) jednolite oznaczenie opon marek Goodyear i Dunlop umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie RunOnFlat) |
RFP | (Rim Fringe Protector) Ochraniacz felgi |
RFT R/F | Opona z systemem „RUN ON FLAT” umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza |
RIGHT | Opona do montażu po prawej stronie samochodu |
RIM PROTECTOR | Opona posiada rozwiązania chroniące felgę przed uszkodzeniami |
ROTATION | Kierunek toczenia opony |
RSC | Run Flat System Component, opona typu Run Flat Bridgestone |
RW | Białe litery na ściance opon terenowych |
RWL | Wypukłe białe litery (Roised White Lettering / Letters) |
SEAL | Opona z systemem samouszczelniającym |
S1 | Zmniejszony opory toczenia, stosowane w oponach grupy Michelin |
SI | (Speed Index) oznaczenie określające górną granicę dopuszczalnej prędkości użytkowania |
SSR | Opona z systemem „RUN ON FLAT” umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza |
SST | (Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona pozwalająca na kontynuowanie jazdy nawet po jej przebiciu gdy ciśnienie wewnątrz jest zerowe |
ST | (Standard) |
TL | Opona bezdętkowo (Tubeless Tyre) |
TT | Opona dętkowa (Tubed Type Tyre) |
U | Wskaźnik maksymalnej nośności (Load lndex) |
UHP | (Ultra High Performance) |
ULW | Opona posiada konstrukcję, w której użyto aramidowych kordów |
VSB | (Vertical Serrated Band) Pionowo kreskowany pas |
WSW | (White Sidewall) Biała ściana boczna |
XL | Opona wzmocniona (Extra Load = RF) |
ZP | Zero Pressure opona typu „RUN ON FLAT” umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza |
Indeks nośności – ile dana opona „wytrzyma”?
Indeks nośności określa dopuszczalne obciążenie wagowe przypadające na każde koło w pojeździe.
Indeks nośności | Nośność w kilogramach na oponę |
---|---|
60 | 250 kg / na oponę |
61 | 257 kg / na oponę |
62 | 265 kg / na oponę |
63 | 272 kg / na oponę |
64 | 280 kg / na oponę |
65 | 290 kg / na oponę |
66 | 300 kg / na oponę |
67 | 307 kg / na oponę |
68 | 315 kg / na oponę |
69 | 325 kg / na oponę |
70 | 335 kg / na oponę |
71 | 345 kg / na oponę |
72 | 355 kg / na oponę |
73 | 365 kg / na oponę |
74 | 375 kg / na oponę |
75 | 385 kg / na oponę |
76 | 400 kg / na oponę |
77 | 412 kg / na oponę |
78 | 425 kg / na oponę |
79 | 437 kg / na oponę |
80 | 450 kg / na oponę |
81 | 462 kg / na oponę |
82 | 475 kg / na oponę |
83 | 487 kg / na oponę |
84 | 500 kg / na oponę |
85 | 515 kg / na oponę |
86 | 530 kg / na oponę |
87 | 545 kg / na oponę |
88 | 560 kg / na oponę |
89 | 580 kg / na oponę |
90 | 600 kg / na oponę |
91 | 615 kg / na oponę |
92 | 630 kg / na oponę |
93 | 650 kg / na oponę |
94 | 670 kg / na oponę |
95 | 690 kg / na oponę |
96 | 710 kg / na oponę |
97 | 730 kg / na oponę |
98 | 750 kg / na oponę |
99 | 775 kg / na oponę |
100 | 800 kg / na oponę |
101 | 825 kg / na oponę |
102 | 850 kg / na oponę |
103 | 875 kg / na oponę |
104 | 900 kg / na oponę |
105 | 925 kg / na oponę |
106 | 950 kg / na oponę |
107 | 975 kg / na oponę |
108 | 1000 kg / na oponę |
109 | 1030 kg / na oponę |
110 | 1060 kg / na oponę |
111 | 1090 kg / na oponę |
112 | 1120 kg / na oponę |
113 | 1150 kg / na oponę |
114 | 1180 kg / na oponę |
115 | 1215 kg / na oponę |
116 | 1250 kg / na oponę |
117 | 1285 kg / na oponę |
118 | 1320 kg / na oponę |
119 | 1360 kg / na oponę |
120 | 1400 kg / na oponę |
121 | 1450 kg / na oponę |
122 | 1500 kg / na oponę |
123 | 1550 kg / na oponę |
124 | 1600 kg / na oponę |
125 | 1650 kg / na oponę |
126 | 1700 kg / na oponę |
127 | 1750 kg / na oponę |
128 | 1800 kg / na oponę |
129 | 1850 kg / na oponę |
130 | 1900 kg / na oponę |
131 | 1950 kg / na oponę |
132 | 2000 kg / na oponę |
133 | 2060 kg / na oponę |
134 | 2120 kg / na oponę |
135 | 2180 kg / na oponę |
136 | 2240 kg / na oponę |
137 | 2300 kg / na oponę |
138 | 2360 kg / na oponę |
139 | 2430 kg / na oponę |
140 | 2500 kg / na oponę |
141 | 2575 kg / na oponę |
142 | 2650 kg / na oponę |
143 | 2725 kg / na oponę |
144 | 2800 kg / na oponę |
145 | 2900 kg / na oponę |
146 | 3000 kg / na oponę |
147 | 3075 kg / na oponę |
148 | 3875 kg / na oponę |
149 | 3250 kg / na oponę |
150 | 3350 kg / na oponę |
151 | 3450 kg / na oponę |
152 | 3550 kg / na oponę |
153 | 3650 kg / na oponę |
154 | 3750 kg / na oponę |
155 | 3875 kg / na oponę |
156 | 4000 kg / na oponę |
157 | 4125 kg / na oponę |
158 | 4250 kg / na oponę |
159 | 4375 kg / na oponę |
160 | 4500 kg / na oponę |
161 | 4625 kg / na oponę |
162 | 4750 kg / na oponę |
163 | 4875 kg / na oponę |
164 | 5000 kg / na oponę |
165 | 5150 kg / na oponę |
166 | 5300 kg / na oponę |
167 | 5450 kg / na oponę |
168 | 5600 kg / na oponę |
169 | 5800 kg / na oponę |
170 | 6000 kg / na oponę |
Indeks prędkości
Określa maksymalną (dopuszczalną) prędkość dla danej opony.
KOD OPONY | Prędkość km/h |
A1 | 5 |
A8 | 40 |
B | 50 |
C | 60 |
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
VR | powyżej 210 |
ZR | powyżej 240 |
Czy wymienić należy wszystkie opony?
Oczywiście najlepsze właściwości jezdne i tym samym najwyższy poziom bezpieczeństwa zapewnić mogą cztery jednakowe opony. A dwie pary różnego ogumienia to zupełnie inna droga hamowania, dwie różniące się przyczepności oraz niejednorodna odporność na aquaplaning. Wszystkie manewry, które wykonywane będą przy większych prędkościach nie są tak pewne, jak w sytuacji kiedy auto porusza się na czterech takich samych kołach. Poszczególne marki aut różnią się mocą, natomiast ich kierowcy stylem jazdy (jak wiadomo można jeździć umiarkowanie, spokojnie albo dynamicznie). Przekłada się to bezpośrednio na klasy ogumienia, które polecane jest dla poszczególnych kierowców i ich samochodów. Ogumienie klasy wyższej (premium) jest najlepsze. Tego rodzaju produkty są przeznaczone dla osób, które jeżdżą dynamicznie, a także do mocnych samochodów. Ogumienie średniej kasy jest rozwiązaniem kompromisowym między klasa wyższą a ekonomiczną. Te ostatnie zalecane jest dla mniejszych samochodów, oraz osób, które jeżdżą spokojnie i raczej po mieście.
Pośród ogumienia na sezon letni popularne są opony zarówno kierunkowe (zimą przeważają właśnie kierunkowe) jak i asymetryczne.. Bieżnik w ogumieniu kierunkowym kształtem przypomina literę V, poza tym często określa się go mianem – jodełki. Najmocniejsza strona tego rodzaju ogumienia to – dobra reakcja na przyspieszenie, dobre odprowadzanie wody oraz krótka droga hamowania.
W oponach asymetrycznych bieżniki podzielone są na część zewnętrzną i wewnętrzną. Część zewnętrzna daje możliwość bezpiecznego i stabilnego prowadzenia samochodu na prostych oraz zakrętach przy suchej jezdni. Część wewnętrzna ma za zadanie szybko odprowadzać wodę w czasie jazdy po nawierzchni, która jest mokra. Ogumienie, które posiada bieżnik asymetryczny jest komfortowe i oszczędne.
Ten typ opon uznawany jest za jeden z najczęściej stosowanych, nie ma możliwości wyszczególnienia wszystkich modeli samochodów, które wykorzystują ogumienie w tym rozmiarze, jednak uchodzą za najbardziej popularne: Skoda Octavia, Ford Focus, Volkswagen Golf, Opel Meriva, Seat Leon, Mercedes klasa C, Saab 9-5, Volkswagen Bora, Seat Toleda, Kia Cee’d, Rover 75. Oczywiście pamiętajmy, że opony w rozmiarze 195/65 R15 V to tylko jedna z opcji… Użycie konkretnego rozmiaru uzależnione jest od generacji pojazdu, pojemności i mocy jednostki napędowej, a także wariantu wyposażenia…
Wymienione wyżej modele samochodów występują przeważnie w klasie kompaktowej – autosegment C oraz średniej- autosegment D. Autosegment C – jest najliczniejszy i zdecydowanie najbardziej konkurencyjny na rynku aut osobowych. Zalicza się do tej klasy pojazdy, które charakteryzują się budowa kompaktową. Wygodnie może takim pojazdem jechać czterech pasażerów, którzy posiadają średniej wielkości bagaż. Ten rodzaj aut sprawdza się nie tylko w mieście, ale także na dłuższych trasach. To pośrednia klasa między małymi a dużymi autami. W segmencie samochodów kompaktowych znajdują się sprawnie poruszające się po mieście hatchbacki, oraz większe sedany/kombi, które mogą być wykorzystane w charakterze niskobudżetowych limuzyn. Poza tym, opierając się na autach z segmentu C produkowane są także małe crossovery oraz minivany.
Autosegment D – do niego należą większe, a co za tym idzie -wygodne samochody rodzinne. Samochody z tego segmentu są większe od pojazdów kompaktowych. Wygodnie, na dłuższych trasach może nimi podróżować pięć osób. Pojazdy tego typu mają dość duże kufry, z drugiej jednak strony są gorzej wyposażone niż pojazdy z segmentu E.
Auta należące do segmentów C i D mają szerokie zastosowanie, z tego powodu konieczne jest dopasowanie do nich ogumienia o zrównoważonych osiągach. Powinno sprawdzić się ono w czasie dłuższych tras jak i w mieście, przy zróżnicowanej pogodzie, poza tym powinny zapewnić komfort jazdy. Zdecydowanie w wyborze takiego ogumienia pomóc może stanowić – test ADAC z bieżącego roku.
ADAC ocenę wylicza opierając się na ocenach z poszczególnych kategorii. Dla ADAC największe znaczenie ma przyczepność na mokrej jezdni. Jako następna brana jest pod uwagę przyczepność na nawierzchni suchej oraz zużycie bieżnika. Ważne są poza tym: zużycie paliwa oraz hałaśliwość.
Ocenę dobrą otrzymały modele – Vredestein Sportrac 5, Goodyear EfficientGrip Performance, Fulda EcoControl HP, Hankook Kinergy Eco K425, Pirelli Cinturato P1 Verde, Dunlop Sport BluResponse, Nokian Line. Na końcu tego zestawienia miejsce znalazły Apollo Alnac 4G „wystarczający” oraz Federal Formoza FD2 „wadliwy”. Należy pamiętać, iż wszystkie testowane opony można zakupić w Oponeo.pl
Niemieckojęzyczny test ADAC – 2014 (opony letnie)
Zobacz również : Wyniki testu ADAC dotyczącego opon zimowych
Jakoś po ostatnich wybrykach ADAC na ich testy patrzę z przymrużeniem oka.