Chiptuning – podnosimy osiągi

ArtykułyPorady

Przeciętny kierowca kojarzy tuning samochodu w naszym kraju raczej z zamontowaniem spojlerów, niskoprofilowanych opon, chromowanych nakładek na końcówkę wydechy, albo przyćmieniem szyb łuszczącą się folią..Nic więc dziwnego, że tuning jest przedmiotem niewybrednych żartów. Poza tym takie wizualne zmiany wzbudzają w zasadzie jedynie politowanie, ale wszelkie ingerowanie przez tzw. domorosłych mechaników w np. zawieszenie, albo układ hamulcowy mogą być naprawdę niebezpieczne, nie tylko dla samych kierowców tych dziwnych tworów ale także innych użytkowników dróg.

Tuning - Volkswagen Sirocco Yokohama "Advan Neova AD08" / Cesam - Showcar 2009 - France

Istnieją jednak metody, dzięki którym można poprawić parametry silnika, i jedna z nich jest chiptuning. Jeżeli zostanie on profesjonalnie wykonany, w znacznym stopniu podniesie nie tylko komfort ale i bezpieczeństwo jazdy i to bez ryzyka uszkodzenia jednostki napędowej.

Pamiętać należy o tym, że każda ingerencja w samochód seryjnie produkowany, której celem jest zmiana parametrów technicznych wymaga specjalistycznej i kompleksowej wiedzy, a także świetnie wyposażonego zaplecza technicznego.

Tuning obejmować może rozmaite podzespoły auta, poza tym można go wykonywać z założeniem osiągnięcia różnych celów. Jednym z tych właśnie celów będzie podniesienie mocy oraz momentu obrotowego jednostki napędowej przy równoczesnym obniżeniem poziomu spalania. I właśnie najlepiej będzie go zrealizować poprzez popularniejszy z każdym miesiącem w naszym kraju – chiptuning, który jeżeli wykonywany jest profesjonalnie przez mechanika o dużym doświadczeniu przyniesie z pewnością dobre efekty, a także podniesie poziom bezpieczeństwa naszych podróży.

Projektanci pojazdów pozostawiają często w jednostkach napędowych spory zapas wielu parametrów po to, by można je było w nowszych modelach w pewnym sensie – uwalniać, lub dopasowywać do wyposażenia, masy konkretnego modelu i wielkości. Dokładnie taki sam motor może mieć kilka różnych wartości mocy oraz momentu obrotowego. Kiedy zastosujemy chiptuning, a więc modyfikację fabrycznego oprogramowania komputera sterującego jednostką napędową mamy możliwość by regulować i wydobywać parametry w dużym zakresie dowolności, które są niejako ukryte.

Nasze oczekiwania zostaną spełnione nawet jeżeli podniesienie parametrów motoru poprzez chiptuning nie będzie duże. Oczywiście znajdą się i tacy kierowcy, którzy będą mieli ambitne plany, by ze zwykłego auta, zrobić nagle króla szos, czyli pogromcę w starciach drogowych.. Przeważnie jednak wystarczy kiedy wzmocnimy nawet o 10 procent, by odczuć różnicę modyfikacji. Nie zapominajmy, że podstawowy jej powód to uczynienie samochodu bardziej dynamicznym i elastycznym chociaż niekoniecznie szybszym. Zdarzają się takie modele, które w stosunku do własnej masy posiadają za mały zapas mocy i momentu obrotowego, a co za tym idzie zbyt leniwie reagują na pedał gazu. Efekt może być taki, że jest utrudnione wjeżdżanie na wzniesienia, a także wykonywanie manewrów wyprzedzania, a to z pewnością bardzo obniża poziom bezpieczeństwa jazdy. To jest także powodem dla którego na chiptuning decydują się również panie, które poruszają się na co dzień, ciężkimi, dużymi rodzinnymi samochodami, a także właściciele samochodów campingowych oraz małych busów, które w dodatku ciągną przyczepy.

Ecotunig to dodatkowo stosowane modyfikacyjne programy, które w znacznym stopniu zmniejszają zużycie paliwa. Wtedy mapa silnika musi być dostosowana w taki sposób, by przy średnich obrotach i obciążeniu, miał mniejszy apetyt na paliwo, był żwawszy, co przy obecnych cenach na pewno będzie trudno przecenić.

W jaki sposób wykonać chipowanie samochodu?

Nie da się ukryć, że w Internecie specjalistów z tej dziedziny jest co niemiara. Musimy jednak pamiętać, że nie jest prosta ta operacja modyfikacji silnika i kiedy zostanie wykonana źle zazwyczaj szkoda będzie większa niż pożytek. Dlatego dnie dajmy się zwieść zapewnieniom, że chiptuning można wykonać poprawnie nawet na parkingu przed domem, za jedyne 200 albo 300 złotych, ponieważ prawda jest taka, że jeżeli nie ma profesjonalnego zaplecza technicznego ani dużej wiedzy mechanika – nie jest to możliwe.

Pamiętać musimy, że podstawą dobrze wykonanej przeróbki będzie przede wszystkim analiza stanu technicznego jednostki napędowej, z tego powodu jako pierwszy powinien zostać przeprowadzony pomiar diagnostyczny na hamowni. Okazuje się bowiem często, że podniesienie parametrów silnika po prostu nie ma sensu ponieważ jest uszkodzony i z tego powodu znacznie osłabiona w odniesieniu do nominalnych fabrycznych parametrów.

Co może być uszkodzone?

Zapchany katalizator, przepływomierz, dziura w intercoolerze, turbosprężarka, która źle działa i kiedy już zostaną usunięte te usterki pojazd zmienia się zasadniczo. Częste są wypadki, że pojazd katalogowo powinien mieć 120 koni Mechanicznych, a w czasie testów na hamowni okazuje się, że ma do dyspozycji jedynie 30. Oczywiście są to wyjątkowe przypadki, jednak spadek mocy o połowę jest dość częsty. Kiedy usterki auto ponownie zostaje poddane testom na hamowni i jeżeli osiągi są takie same albo bardzo zbliżone od tych jakie podaje producent, możemy przystąpić do zmian w sterowniku.

Na czym polega poprawna modyfikacja?

Na precyzyjnym dopasowaniu pracy jednostki napędowej w taki sposób, by nie został przeciążony. Wszystkie podzespoły samochodu tworzą jedną, całość, która współpracuje ze sobą w sposób precyzyjny. A jeśli jeden element źle działa, najczęściej powoduje uszkodzenia reszty i jeśli motor jest zbyt „wyżyłowany” po chiptuningu , może sobie nie poradzić przeniesienia napędu, a to jest związane z dużym ryzykiem, ze zostanie uszkodzony.

Z tego powodu właśnie mechanik, który jest doświadczony będzie wiedział, że ważne i konieczne jest wyczucie, w których modelach i w jak dużym stopniu może zostać dokonana modyfikacja, oraz w których modelach elementy są na tzw. styk zaprojektowane i nie ma możliwości ingerować w ustawienia fabryczne.

Kiedy zmiany oprogramowania sterownika zostaną dokonane auto musi jeszcze raz trafić na hamownię, by zostało sprawdzone, czy osiągnięto zamierzone zmiany parametrów. Jeżeli jest taka konieczność, czynność tę powtarza się ponownie do skutku. Poza tym jeśli chiptuning zostanie dobrze wykonany, nie wpływa na pogorszenie parametrów emisji spalin, które przecież określane są odpowiednimi normami i z tego powodu nie musimy obawiać się, że nasze auto po modyfikacji będzie miało problemy w czasie standardowych badań technicznych.

Co się dzieje jeżeli zabieg chiptuningu zostanie źle przeprowadzony, przez osoby, które nie mają o tym zbyt wielkiego pojęcia, a co więcej, nie posiadają odpowiedniego zaplecza technicznego?

Kończy się to przeważnie przykrymi konsekwencjami. Z tego choćby powodu, że takich zmian, nie wykonuje się na tzw. oko, bez testów na hamowni nie da się dobrze tego przeprowadzić. Zdarza się, że wgrywają oni program modyfikujący dwa, trzy razy, ponieważ żadna operacja nie przyniosła efektu takiego jaki oczekiwali. Później okazuje się, że nie miała prawa przynieść, ponieważ samochód miał banalną usterkę, która nie została wykryta. Kiedy później zostanie usunięta w czasie przeglądu, wzrasta nagle przyrost mocy o 60 procent. Efekt jest taki, że wybucha turbosprężarka, robią się w tłokach dziury, a przy okazji w portfelu właściciela pojazdu…

Jakie są metody przeprowadzania chiptuningu?

Rozmaite…

Niektóre sterowniki trzeba rozebrać, po czym programować w warunkach niemal laboratoryjnych, większość przypadków jednak wygląda tak, ze programowanie dokonywane jest przez gniazdo diagnostyczne OBD. Można także w inn sposób podnieść parametry jednostki napędowej, mylony często z chiptuningiem, który polega na zastosowaniu tzw. modułu zewnętrznego – Powerboxy.

To dodatkowe urządzenie, które wpina się w system samochodu modyfikujące sygnały dochodzące z czujników, a które wprowadzają zmiany w odczytach komputera sterującego motorem. To właśnie na ich podstawie zmieniona zostaje dawka paliwa, ciśnienie doładowania, a efekt jest taki, że podnosi się również moc.

Co jeżeli auto jest na gwarancji?

Modyfikacje właśnie z zastosowaniem powerboxu stosowane są często wtedy, kiedy pojazd ma jeszcze gwarancję. Pamiętajmy o tym, że w nowoczesnych samochodach komputer zapamiętuje każdą zmianę w oprogramowaniu, a to już jest łatwe do wykrycia przez serwis, który z kolei jest gwarantem danego pojazdu.. W autach pogwarancyjnych w większości przypadków zaleca się jednak chiptuning, taki, który całkowicie zmienia oprogramowanie. Dzięki temu można bardzo dokładnie i bezpiecznie wyregulować eliminując przy tym ryzyko wszystkich możliwych nieprawidłowości.

W większości przypadków serwis nie ma możliwości od razu odkryć modyfikacji. Potrzebuje do tego specjalnej skomplikowanej procedury, która sprawdzi czy sterownik wykonuje fabryczny program, czy może zmodyfikowany. Z drugiej zaś strony powinniśmy wiedzieć o tym, że niektóre serwisy renomowanych marek Premium, w czasie standardowego przeglądu sprawdzają programy sterujące i nie liczmy na to, że zmiany te zostaną niezauważone, a to może skutkować utratą gwarancji. Poza tym, te serwisy mają we własnej ofercie usługę modyfikacji, chociaż cena oczywiście jest znacznie wyższa.

Specyfika chiptuningu powoduje, że nie wszystkie silniki można jemu poddać. Nie nadają się zupełnie jednostki napędowe starszej generacji z lat 80 i początku 90, z tego powodu, że w większości przypadków to konstrukcje pozbawione elektroniki, po prostu mechaniczne. W łatwy sposób możemy to rozpoznać, czy linka gazu została podłączona bezpośrednio do pompy wtryskowej. Jeżeli tak właśnie jest, oznaczać może tylko jedno – jest to zupełnie sterowanie mechaniczne. W autach, w których pedał gazu jest elektryczny czyli driver-by-wire, mamy gwarancję, że motorem steruje komputer i w tym wypadku zmiana oprogramowania jest możliwa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *