Regeneracja felg

ArtykułyPorady

Lśniące, eleganckie felgi, jak mało który dodatek znakomicie poprawiają wygląda samochodu. Tak już jest, że efekt przeważnie znika po kilku latach. Każde wgniecenie, kolejna rysa na lakierze, dodatkowo przebarwienia od klocków hamulcowych sprawiają, że „alusy” zamiast być ozdoba auta, zaczynają je szpecić. Można oczywiście kupić nowe i po prostu wymienić. Niestety oryginalne obręcze kosztują sporo, zaś tanie zamienniki są naprawdę niskiej jakości. Co zatem powinniśmy zrobić? Odpowiedź jest prosta – odświeżyć stare felgi. Do renowacji nadawać się będą oryginalne felgi, które mają wszelkie defekty kosmetyczne, a więc – otarcia, niewielkie wgniecenia odpryski lakieru, drobne wyszczerbienia krawędzi. Często warsztaty, które naprawiają felgi podejmują się naprawdę trudnych zadań, ponieważ decydują się naprawiać prawie zupełnie zniszczone koła, posiadające głębokie pęknięcia, ubytki materiału lub wyraźne zdeformowania. Zanim zdecydujemy się zlecić taki zabieg, powinniśmy wiedzieć o tym, że jeżeli felga jest bardzo zniszczona to przeważnie o ile da jej się przywrócić pierwotny wygląda, o tyle pierwotnej wytrzymałości nie…Nie znaczy to, że w sytuacji gdy koło jest dobrze pospawane i wyprostowane – rozpadnie się, tak źle nie jest. Koła zaprojektowano sprytnie z dużym zapasem wytrzymałości, oznacza to, że nawet jeśli ich konstrukcja w wyniku „czegoś” zostanie mocno osłabiona, to i tak, przy eksploatacji określanej jako – „normalna” nie powinno się tego odczuć. Problem może się pojawić gdy koła zostaną narażone na wyższe obciążenia niż w czasie zwyczajnej jazdy, czyli np. gdy wjedziemy w dziurę, lub w czasie gwałtownego, awaryjnego hamowania. Tak więc, jeżeli obręcz która posiadamy, nie należy do grupy unikatów, lub auto nie jest kolekcjonerskie, które ma za zadanie jedynie ładnie wyglądać, po prostu zrezygnujmy z tak poważnych interwencji, nawet jeżeli finansowo wydaje się nam to bardziej korzystne.

Jaki jest koszt odświeżenia felgi? Ceny są oczywiście różne, w zależności od warsztatu, wielkości koła, lub wybranego lakieru, trzeba zapłacić od około 50 zł do nawet 500 zł. Pamiętajmy, żeby przy wyborze wykonawcy nie kierować się tylko kosztami. Na pewno wcześniej powinniśmy dokładnie wypytać co będzie obejmowała cena usługi i jak będzie przebiegała naprawa. Naszą czujność powinna wzbudzić informacja, że felgi można naprawić „od ręki”, z prostego powodu – nie jest to możliwe, gdyż solidna renowacja zajmuje sporo czasu. Poza przepytaniem warsztatu o to, w jaki sposób będzie przebiegała naprawa, powinniśmy obejrzeć jak wyglądają odświeżone przez warsztat felgi. Jeżeli na powłoce lakierniczej będzie „pomarańczowa skórka”, w przypadku lakierowania proszkowego to normalne zjawisko, które jest efektem ubocznym tej właśnie technologii. Natomiast z cała pewnością nie są dopuszczalne wyraźnie widoczne „kratery”lub zamalowane ślady po wcześniejszych odpryskach. Gdy felga jest starannie odnowiona trudno ją odróżnić od fabrycznie nowej, nie wierzcie kiepskim fachowcom, że musi być inaczej.

Felgi możemy naprawiać na dwa sposoby: lakierując je proszkowo, o czym pisałam wyżej, albo „na mokro”. Pierwsza metoda z pewnością zapewnia odporniejszą na uszkodzenia powierzchni i lepsze zabezpieczenie antykorozyjne. Druga metoda, sprawia, że uzyskujemy lepszy efekt wizualny, powierzchnia lakieru może być idealnie gładka, bez nawet minimalnego efektu opisanej już przeze mnie – „pomarańczowej skórki”tak charakterystycznej dla lakierów proszkowych.

W czasie lakierowania „na mokro” jest możliwość np. uzupełnienia ubytku materiału szpachlą, łatwiejsze jest tez pomalowanie jednej felgi na kilka kolorów. Renowacja tą metodą jest przeważnie droższa ponieważ zajmuje więcej czasu. W sytuacji gdy decydujemy się na lakier proszkowy, obecnie mamy do wyboru coraz szerszą ofertę kolorów i efektów. Dostępne są lakiery matowe i błyszczące, poza tym felgi można częściowo polakierować, a częściowo wypolerować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *