Światła do jazdy dziennej DRL

Artykuły

Obecnie dostrzec można wzrost świadomości Polaków w kwestii używania świateł przeznaczonych do jazdy dziennej – DRL. Dzisiaj to właśnie Polska jest liderem europejskim, jeżeli chodzi o użytkowanie tego rodzaju oświetlenia (wynika tak z badań, które przeprowadzono na zlecenie Philips Automotive). Na zakup ma wpływ podniesienie atrakcyjności samochodu, zwiększenie widoczności an drodze i oczywiście oszczędność paliwa.

W procentach wygląda to następująco: trzydzieści trzy procent samochodów w Polsce jest wyposażonych w światła przeznaczone do jazdy dziennej, natomiast średnia europejska to osiemnaście procent. Dorównać nam mogą jedynie Rosjanie, ponieważ do tej pory jedna trzecia kierowców w tym kraju używa oświetlenia DRL.

Okazuje się, że Rosja i Polska w sposób znaczący zawyżają średnią europejską. Poza wymienionymi krajami najwięcej aut wyposażonych w takie oświetlenie porusza się na drogach Belgii (czternaście procent) oraz Holandii (szesnaście procent), zaś we Francji tego rodzaju oświetlenie samochodowe używane jest przez dwanaście procent kierowców. Najmniej świateł LED-owych spotkać można w Niemczech (jedenaście procent) i Hiszpanii ( dziesięć procent).

Według badań wynika, że światła DRL decydują się kupować głównie mieszkańcy miast, aż 54 procent użytkowników takich świateł mieszka w dużych miastach. Zaledwie siedem procent ankietowanych, którzy są użytkownikami DRL mieszka na przedmieściach, siedemnaście procent w małych miastach, zaś dwadzieścia dwa procent na wsiach i obszarach rolniczych.

W czasie badań znaczna grupa kierowców zadeklarowała także chęć zakupu tego rodzaju świateł, w Hiszpanii i Polsce aż 59 procent. Większe zainteresowanie odnotowano jedynie w Rosji, gdyż tam z właściwą sobie tylko rozrzutnością aż 76 procent posiadaczy aut ma zamiar zaopatrzyć pojazd w światła do jazdy dziennej. Dalsze miejsca „zajęły” – Niemcy (48 procent), Holandia (39 procent). I znowu we Francji znajdziemy kierowców najmniej zainteresowanych DRL -ami, dwadzieścia osiem procent zadeklarowało chęć zakupu..

Co właściwie dają światła do jazdy dziennej? Wielu kierowców mówi o zapewnieniu lepszej widoczności auta na drodze, a co za tym idzie zwiększone jest bezpieczeństwo. Poza tym diody LED (w które wyposażone są DRL – y) wydzielają białe, jasne światło, jego temperatura barwowa wynosi 6 tys. K, a więc dużo więcej niż w żarówkach halogenowych albo lampach ksenonowych, a to sprawia, że pojazd jest świetnie widziany przez innych użytkowników drogi.

Poza tym, dla kierowców, którzy decydują się na kupno świateł LEDowych znaczenie mają oszczędności. Kierowcy zwracają uwagę na fakt, iż ten rodzaj oświetlenia łączy się z mniejszym zużyciem paliwa w porównaniu do świateł mijania. I tak jest w istocie, ponieważ dwa moduły LED świateł do jazdy w dzień zużywają jedynie 14 W, a więc sporo mniej od przednich halogenów w światłach mijania – te pobierają 110 W. Mniejsze zużycie energii w konsekwencji korzystnie będzie się przekładać na zużycie paliwa. Aby wyprodukować 110 W energii potrzebne jest 0,23 l paliwa na 100 kilometrów, zaś w przypadku świateł do jazdy dziennej wytworzenie 14 W energii (na 100 km)kosztować nas będzie 0,02 litra benzyny.

Ostatnim kryterium jakim kierowali się ankietowani, którzy zdecydowali się na kupno DRL był ich atrakcyjny wygląd. Według nich, rząd świecących małych punktów nadaje pojazdowi charakter, a nawet styl, zaś białe i jasne światło LED pozwala na to by wyróżnić się na drodze i sprawić, że samochód wygląda stylowo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *