Wady i zalety różnego typu skrzyni biegów

ArtykułyPorady

Jak skrzynia biegów jest lepsza? Manualna czy automatyczna? Auto z która wybrać?

W USA odpowiedź na to pytanie byłaby w zasadzie oczywista. Tam większość pojazdów jest wyposażona w skrzynie automatyczne. Dlaczego? Czy chodzi o wygodę tamtejszych kierowców? Czy może powodem są niższe ceny paliw? Stereotypy mówią, ze automaty palą więcej niż skrzynie manualne..)YZ465 Gearbox

Zastanówmy się, czy prawdą jest, ze automatyczna przekładnia tak negatywnie wpływa na średnie zużycie paliwa? Cóż, konstrukcje nowoczesne, zostały zoptymalizowane pod każdym względem zdecydowanie przeczą takiej opinii. Nawet niektórzy producenci przechwalają się, że konkretna skrzynia automatyczna zużywa mniej paliwa od odpowiednika „manualnego”. Rzeczą oczywistą jest jednak, ze w konstrukcjach mnie inteligentnych, czyli starszych większe zużycie paliwa jest czymś normalnym, choć z drugiej strony wiadomo, że to ile spala dane auto w dużej mierze zależy także od stylu jazdy kierowcy..

A może osoby, które uwielbiają sportową, dynamiczną jazdę powinny z daleka omijać skrzynie automatyczne? Nie do końca tak jest..bowiem spore znaczenie ma w tym wypadku ile lat ma owa przekładnia, zupełnie tak jak w przypadku średniego zużycia paliwa.

Cechą wspólną skrzyń automatycznych sprzed kilkunastu lat jest syndrom spóźnionej reakcji. Od momentu gdy pedał gazu zostanie wciśnięty gwałtownie mija odpowiednio długa chwila, by skrzynia zdążyła dobrać odpowiednie przełożenie i samochód rozpoczął nabieranie prędkości.

A jakie są nowoczesne, współczesne konstrukcje dwusprzęgłowe – skrzynie biegowe DSG ? Znajdują się one na drugim końcu skali i potrafi zmienić bieg w ciągu ułamka sekundy. Samochody, które posiadają te cudowne skrzynie biegów, często mają osiągi po prostu lepsze, nawet minimalnie od takich samych pojazdów, które zostały wyposażone w skrzynie biegów ręczne.

Jaką zatem skrzynie wybrać? Nikt chyba nie będzie dyskutował z tym, że podstawową zaletą skrzyń automatycznych jest wygoda w użytkowaniu. Gdy poruszamy się np. w korku, nie musimy tracić energii na nerwowe manewry przy dźwigni i zmianę z jedynki na dwójkę i z powrotem. To prawdziwa zmora początkujących kierowców. Do tego lewa stopa, wiecznie zmęczona ciągłym wciskaniem sprzęgła. Automat to wszystko zrobi za kierowcę.

Korki w mieście to jeden z przykładów kiedy skrzynia automatyczna staje się tak jak pies – najlepszym przyjacielem, w tym wypadku chodzi o kierowcę. Zatem rodzi się pytanie, czy jeśli ktoś raz na jakiś czas lubi dobierać przełożenia jest zmuszony do rezygnacji z komfortu, jaki daje skrzynia automatyczna?

Nie do końca, z prostego powodu – niektóre konstrukcje dają kierowcy możliwość ręcznej zmiany przełożeń przy pomocy pchnięcia lub pociągnięcia lewarka albo chociaż łopatek, które umieszczone są przy kolumnie kierownicy.

Wydaje się teraz, że automatyczne skrzynie biegów to tylko plusy w porównaniu z manualnymi skrzyniami… Nie jest to prawdą. Prawdą za jest natomiast, że zaawansowane elementy konstrukcyjne zastosowane w przekładniach automatycznych raczej nie przysporzą nam kłopotu, zwłaszcza jeżeli będziemy je w sposób prawidłowy eksploatować, a jeżeli już wystąpi jakaś usterka, jej naprawa nie będzie droższa niż w przypadku przekładni manualnej. Poza tym auto z automatyczną przekładnią jest droższe od takiego samego modelu , który został wyposażony w skrzynię biegów tradycyjną.

Przekładnie automatyczne nie adresowano jedynie do leniwych lub wygodnych osób. Zdarza się tak, że te nowoczesne konstrukcje znakomicie się sprawdzają w sportowych pojazdach. Wyższa cena zakupu i koszty ewentualnych napraw usiłują przekonać społeczeństwo do tego, że korzystniej jest mieć auto z tradycyjną skrzynią biegów, ale jeśli ktoś jest w stanie kupić trochę droższy samochód z automatem, ten na pewno jest on w stanie zaspokoić jego oczekiwania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *