Zanim kupisz używane auto… – część 2

ArtykułyPorady

Wracamy do oględzin naszego potencjalnego „nowego-starego” samochodu 🙂

Kokpit

To nasze „centrum dowodzenia” 🙂 Poza walorami estetycznymi jak stan tapicerki itd. sprawdzamy sprawność wszystkich urządzeń kolejno:

-Światła postojowe
-Świata mijania
-Światła drogowe (długie)
-Halogeny (Światła przeciwmgłowe)
-Oświetlenie kabiny
-Sterowanie lusterek oraz szyb
-*Kierunkowskazy
-*Światła awaryjne

*Te dwa ostatnie celowo rozpisałem osobno gdyż nie tyle chodzi o sprawność żarówek ile o działanie przekaźników i przerywacza

-Wycieraczki
-Spryskiwacze
-*Nawiew (dmuchawa), klimatyzacja

*Dobrze byłoby rozgrzać auto aby sprawdzić jak działa ogrzewanie. W przypadku gdy silnik ma temperaturę w granicach 90 stopni należy zwrócić uwagę na to czy uruchomi się wentylator chłodnicy. Przy 60 stopniach powinniśmy mieć nawiew dość ciepłego powietrza. Jeśli powietrze jest chłodne lub letnie oznaczać to może niski stan płynu chłodzącego lub zapowietrzoną nagrzewnicę…

Jak sprawdzić działanie układu hamulcowego?

Oczywiście przejechać się autem i zobaczyć jak hamuje…. Testem na to czy hamulce „równo biorą” jest jazda po prostej ze stała prędkością i rozpoczęciem hamowania, nie tyle bez trzymania kierownicy ile bycia gotowym na skontrowanie naszego toru jazdy. Jeśli samochód w czasie tego testu wyraźnie „ściąga” na którąś ze stron, oznacza to że nie ma równego hamowania na którejś z osi…

Skrzynia biegów i sprzęgło…

Te elementy często sprawiają problemy, zwłaszcza w przypadku aut z dużym przebiegiem.
Manualna skrzynia biegów nie powinna zgrzytać przy przerzucania biegów ani „sama wyrzucać się na luz” W przypadku skrzyni automatycznej, powinna ona płynnie i bez szarpania przerzucać biegi.
Każde nienaturalne „stukanie” przy zmianie biegu to niedobry sygnał.
Sprzęgło tak jak i klocki czy tarcz zużywa się przez tarcie…
Zużyte sprzęgło zaczyna się ślizgać co oznacza iż w skrajnych przypadkach nasze auto nie przyspiesza wprost proporcjonalnie do obrotów silnika, staje się powolne i jego dynamika jest bardzo słaba. Często daję się też odczuć zapach przypalonego elementu. Samochód zużytym sprzęgłem nie przyspieszy gwałtownie i raczej nie ruszy na tak zwany „pisku”…
Dobry test to odrobina szaleństwa przy ruszaniu 😉

Jak sprawdzić zawieszenie?

Najlepiej na stacji diagnostycznej… Zakładamy jednak że z jakiś przyczyn nie ma możliwości.
Co robimy? Sprawdzamy auto na jakimś placu, parkingu, lub innym miejscu z dużą wolną przestrzenią. Jeździmy „w kółko” wsłuchując się potencjalne „stuki”, „pukania” czy piski.
W przypadku tego ostatniego musimy odróżnić pisk opony od piszczenia innego elementu oczywiście 🙂

Na koniec…

Poradnik który właśnie przeczytałeś(aś) nie zastąpi wizyty w stacji diagnostycznej, dlatego warto zainwestować przed zakupem samochodu w ten detal.

Życzę wszystkim udanych zakupów i nie dajcie się wyrolować pierwszemu lepszemu handlarzowi 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *